"Veiligheid bieden is vereist als 'pleinwacht'. De kinderen moeten weten en voelen dat er op hen wordt gelet. Zij moeten tevens ongestoord een beroep kunnen doen op de 'pleinwacht'. De 'pleinwacht' observeert de spelelementen van de kinderen. " |
De basisschool met
“ de kunst van goede inrichting, aandacht en discipline”
De reden dat er vaak gekozen wordt voor de groepen 6, 7 en 8 heeft te maken met de ontwikkelingsfases vanuit de bovenbouw. (vanzelfsprekend kan ook de andere groepen getraind worden). Veel kinderen hebben faalangst, kunnen zich niet uiten vanuit hun belevenissen. Daarnaast zijn er kinderen met diverse bewegelijke aandachtsvormen (ADHD) en kinderen die gepest worden. Kortom alles zit bij elkaar in een klas waar zij niet voor gekozen hebben. Ook de leerkracht heeft hiermee te maken. Het is en blijft een kunst om een schooljaar met elkaar in goede harmonie doen slagen. In de training kijk ik niet naar hoe het moet maar naar het gedrag en belevenissen van het kind. Daarnaast adviseer ik de leerkracht op vele punten van benaderen .Bedenk dat wij allemaal valkuilen hebben. Het is maar de vraag in hoe ver je daar voor openstaat om jezelf aan te passen. Bedenk onderwijs is en blijft een gevoel en is zeker geen artikel.
Sociale omgangsvormen worden in de klas doorgenomen. Een kind wenst duidelijkheid. Dit alles duurt max. 30 minuten om dan een uur lang fysiek aan de gang te gaan. Denk aan de momenten van: “samenwerking, incasseren, wees uitnodigend, wat kan ik doen als mijn hoofd vol zit, maar ook hoe ga ik om met mijn boosheid”. Vergeet niet dat een lichaamshouding je gevoel en gedrag bepaalt. Iets wat we allemaal in de training meenemen. Bij deze training van 6 lessen zijn de docent en eventuele andere docenten aanwezig. Voor de leerkracht het advies om te observeren. De realiteit is: “alles wat je doet begrijp je”. In de klas kan het kind zich geweldig en slim verstoppen (vanuit het gevoel) Tijdens de fysieke training is dat niet mogelijk. In deze onstabiele maatschappij is het geen luxe om deze training te krijgen maar vaak een “must’ om jezelf weer op te laden en positief te ontwikkelen.
Opm. Vaak betrek ik de ouders bij in de training. Ze mogen meeluisteren in de klas en meekijken tijdens de fysieke momenten. Ook voor hun zijn het leermomenten
1 op 1 training
Veel kinderen vertonen faalangst en hebben sociale problemen. Om geen achterstand te krijgen op school ga ik met het kind en één van de ouders in gesprek (eventueel op school, of anders in mijn praktijk in Twello (De driehoek, thuis, school en vrije tijd geven de momenten aan waar het kind in zit). Deze 1 op 1 training is kortstondig en doen we op afspraak. Van deze 1 op 1 training maak ik een verslag die naar de ouders wordt gemaild met advies dit ook naar de leerkracht te sturen. De realiteit is dat dit voor bijna 100% werkt met de nodige oplossingen zodat het kind weer zichzelf mag zijn en verder kan gaan.(De kosten hiervan zijn voor de ouders)
“Van basisschool naar
het middelbaar onderwijs”
Een goede voorbereiding is het halve werk
De leerlingen kunnen op verschillende manieren stevig staan en het zelfvertrouwen vergroten. D.m.v. 4 lessen in fysieke vaardigheden die praktische, nuttige en realistische handvatten geven.
Een nieuw begin met andere uitdagingen beteken
“ In je eigen kracht staan”
In je kracht staan houdt in dat je de dingen doet die bij je passen, die je kunt, waar je in gelooft en opkomen voor jezelf.
Met:
- Waarnemen
- Accepteren
- Loslaten
Een training van 4 lessen die realistisch, direct en respectvol is, met o.a. “hoe is mijn houding, hoe sta ik erbij en is mijn aanpak wel goed” Over het algemeen een fysieke training waarin ook aandacht wordt besteed aan “Hoe ga ik om met teleurstellingen en boosheid.
Een training die door Rolf Tijssen klassikaal wordt gegeven op school voor groep 8.
die zich bezig houdt met judo en jiujitsu heeft zich de laatste 20 jaar gespecialiseerd in het leven van waakzaamheid en weerbaarheid. Vooral het tot stand brengen van handelingen die betrekking hebben op het geestelijk en lichamelijk vlak.
Lees meer over Rolf Tijssen »
Volg Rolf Tijssen ook via Facebook